کاوشگران صنعت پارس آرین خون الکترونیکی تنهامنبع تامین انرژی محصول جدید IBM | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

خون الکترونیکی تنهامنبع تامین انرژی محصول جدید IBM

کمپانی IBMکامپیوتری تولید و رونمایی کرده است که عملکردی شبیه به مغز انسان دارد و از طریق یک مایع الکترولیت تغذیه و خنک می شود.

کمپانی IBM اعلام کرد که آنها نمونه اولیه کامپیوتری را ساخته اند که سیستم قدرت و خنک کنندگی خود را از یک مایع الکترولیت می گیرد. IBM همانند هر کسی از ظرفیت بسیار زیاد و  بهره وری انرژی مغز انسان مطلع است و می خواهد آن را پیاده سازی کند. البته مغز انسان تنها حدود ۲۰ وات انرژی در روز مصرف می کند، پس مطابقت دادن آن با یک کامپیوتر کار آسانی نیست.

IBM امیدوار است با استفاده از سیستم “redox flow” موفق به انجام این کار شود. Patrick Ruch  و Bruno Michel دو محقق IBM هفته قبل نمونه اولیه این کامپیوتر را در آزمایشگاه زوریخ IBM به نمایش گذاشتند. در واقع آنها کامپیوتری ساخته اند که توسط یک مایع تغذیه شده و توسط همان مایع هم خنک می شود، مشابه مغز انسان.
“خون الکترونیکی” از طریق کامپیوتر پمپ می شود، خونی که هم انتقال دهنده قدرت مورد نیاز کامپیوتر است و هم گرمای ایجاد شده را جذب می کند. هدف از ساخت اینگونه کامپیوترها این است که ابر رایانه های که قدرت محاسباتی پتافلاپ دارند و معمولا به اندازه نصف زمین فوتبال می باشند را آنقدر کوچک کنند تا بتوان آنها را روی یک میز قرار داد، البته تا سال ۲۰۶۰!
Bruno Michel در این باره توضیح می دهد که :
ما می خواهیم یک سوپر کامپیوتر را به اندازه یک حبه قند کنیم. برای انجام این کار ما نیاز به یک تغییر الگو در بخش الکترونیک داریم. مغز انسان ۱۰.۰۰۰ بار متراکم تر و کارآمدتر از هر نوع کامپیوتر امروزی است.
برای مقایسه بد نیست بدانید که قدرتمندترین رایانه امروزی که واتسون نام دارد موفق به شکست دو انسان در یک مسابقه تلویزیونی شده است، مسابقه ای که به عقیده بسیاری عادلانه نیست چرا که مغز دو انسان کمتر از ۲۰ وات انرژی استفاده کرده و واتسون به تنهایی ۸۵ هزار وات انرژی مصرف کرده است!
بدیهی است که IBM برای رسیدن به هدف خود در این بخش راه طولانی در پیش دارد، اما قطعا تحقیقات بیشتر در این بخش به انسان این کمک را می کند تا بتواند اجزای بیشتری از کامپیوتر را با الگو برداری از اجزا بدن انسان همچون مغز بسازد.