کاوشگران صنعت پارس آرین شرح جاه طلبی چیپ های Y اینتل در دنیای تبلت | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

شرح جاه طلبی چیپ های Y اینتل در دنیای تبلت

microsoft-surface-pro-side-2-e-www.kspgroup.ir

چندی است که اینتل به خوبی درک کرده که دیگر یکه تازی در دنیای پردازنده های کامپیوتر نمی تواند در طولانی مدت این شرکت را سر پا نگه داشته و سود آور باشد. از این رو برنامه های متعددی برای ورود به بازی post PC و قلب ابزارهای موبایل در سر دارد. اینتل سعی می کند که چیپ هایش را از زیر کیبردها به پشت شیشه ها منتقل کند. و البته تاکیید بر تبلت ها تنها نیمی از معادله است.

پشت شیشه ها: آدام کینگ، مدیر فروش نوت بوک اینتل می گوید: «ما معتقدیم که ابزارهای جداشدنی و تبدیل پذیر به شکل بنیادینی متفاوت هستند.» وی به نمایشگرهایی اشاره می کند که می توانند از پایه خود جدا شده و به عنوان یک تبلت مستقل عمل کنند.

وی می گوید: «و نکته اصلی این تفاوت در پردازنده ای است که… در پشت شیشه پنهان شده. ما به ابزارهای جداشدنی بیشتر به عنوان یک تبلت می نگریم. زیرا وقتی آن را از پایه جدا می کنید، بهتر است که یک تبلت عالی داشته باشید، تا اینکه کاربر را ناامید کنید.»

 

و این ابزارها هدف اصلی پردازنده های خانواده Core سری Y کم مصرفی هستند که به تازگی در CES 2013 رونمایی شدند. کینگ می گویند: «اگر شما قرار است به پشت شیشه بروید، پس به پردازنده Y نیاز دارید.»

کینگ بدون تایید اینکه آیا سرفیس پرو از سری Y بهره می برد یا خیر، می گوید تبلت سرفیس پرو مایکروسافت که در راه بازار است، می تواند نمونه خوبی از نوع ابزارهایی باشد که قرار است از چیپ سری Y بهره ببرند.

وی می گوید: «بردن این پردازنده به پشت شیشه ها، بسیار چالش بر انگیز است. زیرا شما می خواهید طراحی نازکی داشته باشید و البته دمای تولیدی توسط ال سی دی هم داستان جداگانه ای است. پس شما با یک چالش گرمایی جدی برای قرار دادن چنین پردازنده ای در پشت شیشه ها روبرو خواهید بود. بسیار بیشتر از آنچه در داستان کیبردها بود.»

البته قبل از این هم اینتل با چیپ های کم مصرف اتم به پشت شیشه تبلت ها خزیده بود. اما مشکل اینجا است که اتم اصلا توانایی یک پردازنده اصلی Core، همچون چیپ های سری Y را ندارد. هنگامی که مولتی تسک به خواست اصلی کاربران و اپلیکیشن های ویندوز تبدیل می شود، اتم دیگر توان نفس کشیدن ندارد.

چیپ های Y و نیاز به رتبه بندی انرژی جدید: اینتل همچنین شرح می دهد که این چیپ ها به رده بندی انرژی جدیدی نیاز دارند. کینگ می گوید که نیاز به مفاهیم بیشتری در این زمینه است و تنها گفتن میزان مصرف ۷ وات برای این پردازنده ها کافی نیست. او می گوید این یک رده بندی متفاوت و جدید است و نیاز به توضیحات لازم دارد.

و اینجا است که داستان کمی پیچیده می شود. بر اساس شیوه رتبه بندی مصرف انرژی تاریخی اینتل (TDP)، سری Y جزو پردازنده های با مصرف ۱۳ وات قرار خواهد گرفت. اما بر اساس شیوه سنجش جدید SDP که اینتل در این هفته معرفی کرد، چیپ های Y در گروه ۷ واتی ها می ایستند. به طور معمول، میزان پایین تر وات، نشان دهنده مصرف بهینه تر انرژی توسط چیپ است.

کینگ می گوید: «TDP بر اساس حداکثر توان مصرفی لازم برای چیپ طراحی شده بود. چیزی که معمولا 99.9 درصد کاربران هیچ گاه به آن سطح نخواهند رسید. در واقع یک حاشیه امنیت بسیار بزرگ در سنجش TDP به چشم می خورد.»

او ادامه می دهد:«برای دستگاه هایی که هدف جدید ما هستند، قرار است بیش از هر چیز مصرف محتوا کار اصلی شان باشد، و این دیگر منطقی نیست که بیش از این به تولید کنندگان سخت افزار تعریف فوق العاده سخت گیرانه TDP را ارائه دهیم.»

به گفته کینگ: «SDP یک شیوه سنجش است که بیش از همه روی کارکرد اصلی تمرکز دارد. هنگام صحبت درباره سری Y ما از SDP استفاده می کنیم. زیرا هنگام طراحی آنها هم این نکته اصلی بوده که مورد توجه قرار دادیم و منطقی است که دستگاه های استفاده کننده از آنها را هم این گونه رتبه بندی کنیم.»

قرار است که شیوه سنجش SDP تنها برای پردازنده های سری Y و محصولاتی مانند پردازنده های Haswell که در آینده می آیند، مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که پردازنده های گرسنه انرژی همچون سری های U و M با شیوه TDP سنجیده و رتبه بندی می شوند.