کاوشگران صنعت پارس آرین MTU چیست و چه می‌کند؟ | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

MTU چیست و چه می‌کند؟

در اصطلاحات شبکه‌های کامپیوتری بخشی با نام Maximum Transmission Unit داریم که به معنای حداکثر واحد انتقال است. مخفف این عبارت MTU خواهد بود که در شبکه کاربرد زیادی دارد. کامپیوترها برای برقراری ارتباط با یکدیگر نیاز به تبادل ارتباط دارند. برای جلوگیری از تداخل و ارسال منظم، هر سیستم این اطلاعات را به صورت بسته‌هایی تقسیم می‌کند. در این بین کار MTU به نوعی تنظیم سرعت ارسال و یا دریافت این بسته‌هاست. با توجه به نوع بستر مخابراتی، حجم این بسته‌‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال در بستر اترنت اندازه بسته‌ها ۱۵۰۰ بایت به‌صورت پیش‌فرض انتخاب می‌شود. MTU یک عدد بر حسب بایت است و هرچه مقدار آن کم باشد سایز بسته‌ها کمتر بوده اما تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود که می‌تواند تاثیراتی را بر روند کلی شبکه داشته باشد.
به بیانی ساده‌تر اگر کسی از شما پرسید که MTU چیست می‌توانید در پاسخ بگویید که MTU سرعت یک شبکه را کنترل می‌کند.

نحوه تنظیم MTU برای افزایش سرعت اینترنت
اینترنت نیز یک شبکه جهانی است و می‌توان با تنظیم مقدار MTU پایداری بیشتری را در ارتباط با شبکه ایجاد کرد که منجر به افزایش سرعت شما می‌شود. ابتدا باید عدد MTU خودتان را به‌دست آورید. برای این کار دو روش پیش روی شماست که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

به‌دست آوردن MTU از طریق Command Prompt
ابتدا می‌بایست از هر راهی که می‌دانید Command Prompt را باز کنید. بهترین روش، باز کردن پنجره Run در ویندوز و تایپ کردن عبارت CMD است. سپس در خط فرمان عبارت زیر را دقیقا کپی کنید و اینتر را بزنید.

ping www.itresan.com -f -l 1492

در صورتی که با ارور Packet needs to be fragmented مواجه شدید (تصویر زیر)، می‌بایست از عددهای کمتری (نظیر: ۱۴۵۰ – ۱۴۶۰ – ۱۴۷۰ – ۱۴۸۰) استفاده کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که عدد به‌دست آمده به شما Ping بدهد. یعنی به‌عنوان مثال از اگر از عدد ۱۴۵۰ پینگ گرفتید، عدد ۱۴۵۱ را تست کنید و همین‌طور تا جایی ادامه دهید که دوباره با ارور Packet needs to be fragmented مواجه شوید و دیگر پینگی دریافت نکنید. حال عدد به‌دست آمده را با ۲۸ جمع بزنید تا عدد MTU شما به‌دست آید. مثلا اگر آخرین مقداری که با آن پینگ گرفتید، عدد ۱۴۵۲ باشد، عدد MTU شما ۱۴۸۰ خواهد بود.

به‌دست آوردن MTU به‌صورت آنلاین
سایت‌های بسیاری در سطح اینترنت وجود دارند که با انجام یک تست ساده عدد MTU شما را مشخص می‌کنند. با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید این سایت‌ها را بیابید. حتی برخی توسعه دهندگان، نرم‌افزارهای خاصی را نیز جهت یافتن این عدد توسعه داده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حال که فهمیدید MTU چیست و عدد مربوط به شبکه خودتان را یافتید، تنها کافی‌ست که این میزان را بر روی مودم خودتان تنظیم کنید.

تنظیم MTU در مودم
برای این‌ منظور، مرورگر خودتان را باز کرده و با تایپ ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ اینتر را بزنید. در پنجره باز شده هر دو بخش یوزرنیم و پسورد را با admin پر کنید. برای این کار بهتر است که مودم شما از طریق کابل شبکه به سیستم متصل باشد. در صورتی که قادر به باز کردن این صفحه نشدید، می‌توانید پشت مودم و یا دفترچه راهنمای آن را چک کنید.

سپس بخش MTU با توجه به نوع مودم شما در زیرشاخه‌های متفاوتی قرار می‌گیرد. با این حال به‌صورت کلی می‌توانید در بخش‌ اینترنت آن را بیابید. بعد از پیدا کردن MTU تنها کافی‌ست در فیلد مربوط به آن، عدد به‌دست آمده در بخش قبلی را جایگزین و تنظیمات را ذخیره و مودم را ری‌استارت کنید. اکنون خواهید دید که سرعت باز شدن سایت‌های اینترنتی به مراتب بیشتر از گذشته شده و حتی پینگ‌تان نیز پایین آمده است. در نتیجه می‌توانید حساب ویژه‌ای نیز بر روی بازی‌های آنلاین باز کنید.