بهینه سازی سایت داخلی یا سایت های تک صفحه ای ، تنها پایه بهینه سازی پایه یک سایت برای موتورهای جستجو می باشد و حکم یک چرخ اتومبیل را دارا می باشد . در کل یک ماشین با داشتن چرخ حرکت نمی کند بلکه نیاز به موتور و بدنه مناسب را دارد.اما در کل برای حرکت، باید ۴ چرخ داشته باشیم! بهینه سازی داخلی سایت هم همان ۴ چرخ می باشد.بهینه سازی داخلی یک سایت در موضوعاتی که دارای رقابت می باشند (حتی بسیار کم) معجزه نمی کند! اما برای یک سئوی موفق، باید بهینه سازی داخلی مناسبی داشته باشید.
اکثر طراحان سایت و برنامه نویسان و یا سئوکاران تازه وارد فکر می کنند که بهینه سازی داخلی یک سایت، تمام فرایند سئو است.در حالی که ON Page Seo تنها اصول و پایه سئوست و گامی است برای شروع حرکت! در کل هزاران سایت اصول اولیه سئو را رعایت کرده اند.دلیل نیست اگر وب سایتی on page seo مناسبی داشته باشد به نتایج نخست گوگل دست یابد بلکه (در مواردی نیز می تواند این اتفاق بیفتد.بخصوص در موضوعات کم یا بی رقابت)
اصول اساسی و مهم بهینه سازی سایت شامل موارد زیر است:
۱- بهینه سازی تگ عنوان (title) : عنوان را حداکثر تا ۶۵ کاراکتر قرار دهید – کلمات کلیدی را به صورت تکراری در عنوان تکرار نکنید! برای مثال ننویسید : خرید ساعت، خرید ساعت مچی، ساعت مچی مردانه و … . در عوض سعی کنید هر کلمه را یک بار بیشتر تکرار نکنید(مگر آنکه مجبور باشید) و اینگونه بنویسید : خرید ساعت مچی مردانه و زنانه.گوگل اکنون هوشمند تر از آن است که با عین عبارتی که در عنوان شما وجود دارد، رتبه بندی انجام دهد.اگر هم برایتان مهم است که کلماتی تکرار شوند، در نظر بگیرید بیشتر از ۶۵ کاراکتر نشود.
۲- متا تگ توضیحات Meta Desscription: حداکثر تا سقف ۲۵۵ کاراکتر در این متاتگ قرار دهید و از تکرار کلمات کلیدی در این متا تگ پرهیز کنید.مهمترین و کلیدی ترین جمله صفحه خود را در این متاتگ به کار ببرید و سعی کنید در این توضیح، کلمات کلیدی شما وجود داشته باشد.در عین حال از تکرار بی مورد کلمات هم پرهیز کنید
۳- بهینه سازی تصاویر با استفاده از مشخصه Alt و Title که به ترتیب به معنی متن جایگزین عکس و عنوان عکس می باشند.
۴- ایجاد ساختار آدرس دهی مناسب و url های قابل فهم : هر صفحه فقط و فقط یک url یکتا باید داشته باشد و استاندارد ترین حالت این است، که حتی صفحات، با / و بدون / همزمان بالا نباشند
۵- ایجاد لینک های داخلی مناسب
۶- بهینه سازی لینک ها ارجاع شده از سایت ما
۷- بهینه سازی تگ های Heading و عناوین : تگ h1 به ازای هر صفحه فقط یک بار باید وجود داشته باشد.برای صفحه نخست وب سایت، نام برند آن سایت و یا موضوعات اصلی آن سایت می تواند گزینه مناسبی باشد.برای صفحات داخلی نیز عنوان هر صفحه بهترین گزینه برای قرار گرفتن در تگ h1 می باشد
۸- درصد مناسب کلمات کلیدی نسبت به متن.اکنون هر متنی طبیعی و بدون توجه به گوگل و برای کاربر نوشته شده باشد، مناسب است و درصدی در کار نیست.
۹-درصد مناسب نسبت متن به کد (Text to HTML Ratio) : بررسی کنید که صفحات سایت شما دارای کد استاندارد است.مثلا تگ باز شده ای که بسته نشده است نداشته باشد و ایراد دستوری نداشته باشد
۱۰ – قالب بهینه شده و ساختار مناسب سایت و مورد پسند کاربر (UX مناسب)
۱۱- خودداری از دامنه پارک شده و مطالب کپی از سایت های دیگر یا سایر صفحات سایت خود.
۱۲- خالی نبودن صفحات سایت. مثلا صفحه ای که حاوی لیست محصولات است، باید، محصولات لیست شده آن، علاوه بر عکس و عنوان، دارای شرح کوتاهی باشند و هر کدام از محصولات آن نیز در صفحه جداگانه ای با url اختصاصی دارای مشخصات و شرح کاملی باشند(به همراه برج عنوان و تصویر)
۱۳- خودداری از javascript base بودن و سایت Full Flash .
– راه اندازی گوگل وب مستر تولز (Google Webmaster Tools) برای سایت و تعریف نقشه سایت.این مورد را نمی توان در دسته بهینه سازی داخلی سایت قرار داد.اما از موارد پایه سئو می باشد.نقشه سایت به خزنده ها کمک می کند تا به صفحات شما دسترسی پیدا کنند و در آن بخزند! اگر نقشه سایت وجود نداشته باشد، خزنده ها باید توسط لینک های دیگر سایت ها که به شما ارجاع داده شده اند، سایت شما را ببینند.در نتیجه کار برای خزنده ها سخت می شود.استفاده از نقشه سایت موجب افزایش سرعت فهرست شدن (index شدن) سایت ها در گوگل می شود.(آموزش گوگل وب مستر تولز)