کاوشگران صنعت پارس آرین آموزش ساخت بک لینک با استفاده از مدل SOSTAC | آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت گروه پارس آرین | آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت گروه پارس آرین
۰

آموزش ساخت بک لینک با استفاده از مدل SOSTAC

ساخت بک لینک یکی از استراتژی های بلند مدت سئو سایت برای بهبود و بالا بردن رنک سایت در گوگل است. در واقع همان طور که می دانید، بک لینک یکی از سه فاکتور مهم در سئو است. به همین دلیل است که افراد سعی می کنند تا جایی که می توانند لینک ایجاد کنند. اما بسیاری از لینک های ساخته شده کیفیت پایینی دارند، اسپم هستند و یا از تکنیک های ساختاری غلطی پیروی می کنند. به خاطر همین مشکلات گوگل این لینک ها را دوست ندارد.

بنابراین باید یک استراتژی برای ساخت بک لینک داشته باشید تا از جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری کنید. به همین جهت من در این مقاله مدلی را معرفی می کنم که می توانید از آن برای تدوین استراتژی ساخت بک لینک خود استفاده کنید.

تدوین استراتژی ساخت بک لینک با استفاده از مدل SOSTAC

این مدل توسط شرکت های بزرگ بازاریابی جهت تدوین استراتژی بازاریابی استفاده می شود. اما می توان از آن برای تدوین استراتژی نحوه ساخت بک لینک نیز استفاده کرد. قبل از هر چیز باید بدانید که SOSTAC مخفف شده کلمات زیر است:

S = Situation/situational analysis(وضعیت و تحلیل وضعیت): در چه جایگاهی در حال حاضر قرار داریم؟

(O = Objective(s (اهداف): چه هدفی داریم، و از چه راهی می خواهیم به آن برسیم؟

S = Strategy (استراتژی): چگونه می خواهیم به هدف خود دست پیدا کنیم؟

T = Tactic (تاکتیک): چه آیتم های ویژه ای را برای رسیدن به استراتژی باید در نظر بگیریم؟

A = Action (اقدام): یک طرح عملی که در آن جزئیات و ابعاد مختلف تاکتیک مشخص شده باشد. مانند زمان لازم، زمان آغاز، فرد مسئول و…

(C = Control(s (کنترلر ها): آیا به هدفی که مشخص کرده ایم، دست پیدا کرده ایم؟ چگونه باید میزان موفقیت را اندازه گرفت؟

اکنون با بررسی هر یک از موارد بالا به شما نشان خواهم داد که چگونه می توان از این مدل در تدوین استراتژی ساخت بک لینک استفاده کرد.

 

 

Situation (موقعیت):

در این مرحله باید موقعیت و وضعیت بک لینک های خود را مشخص کنید. برای این کار باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه تعداد بک لینک در حال حاضر وجود دارد؟
  • بک لینک ها از چه دامنه هایی می آیند؟
  • چه تعداد بک لینک به صورت میانگین در ماه به دست می آورید؟
  • دامنه شما چه مقدار اعتبار و رنک بدست آورده است؟
  • چه تعداد از بک لینک های شما از سایت های معتبر می آید؟ سایت هایی مانند .gov یا .edu
  • اعتبار دامنه هایی که از آن ها بک لینک گرفته اید چقدر است؟

وضعیت آنالیز به ما یک نگاه کلی از فرصت ها و تهدید ها ارائه می کند. علاوه بر آن معیارهای اطلاعاتی را برای شکل دادن به اهداف در اختیارمان قرار می دهد.

Objective (اهداف):

در این مرحله باید به دو سوال اساسی پاسخ دهیم:

  • به چه هدف یا اهدافی می خواهیم از طریق ساخت لینک برسیم؟
  • از چه راهی می خواهیم به این اهداف برسیم؟

اهداف باید هوشمند ( یعنی خاص، قابل اندازه گیری، پذیرفته شده توسط تمامی اعضا، واقع گرایانه و مبتنی بر زمان) باشند. اگر اهداف این ویژگی ها را داشته باشند به این معنی است که برای پروژه ایجاد لینک مفید هستند.

اهداف کلی یک پروژه ساخت بک لینک معمولا شامل موارد زیر است:

افزایش ترافیک سایت

افزایش رتبه در یک موضوع خاص

بدست آوردن نتایج محلی بهتر

دیدن شدن بیشتر برند و بدست آوردن ترافیک

بدست آوردن موقعیت بهتر برای شناسایی رقبا

به عنوان مثال فرض کنید که هدف کلی ما افزایش ترافیک ارجاع است. بنابراین می توان هدف اصلی را افزایش ترافیک ارجاع با ساخت ۲۵ درصد از بک لینک های موجود تا تاریخ دهم خرداد ۹۶ بیان کرد.

Strategy (استراتژی):

سوال اساسی که باید در این مرحله به آن پاسخ دهید، آن است که “چگونه می خواهیم به اهداف پروژه ساخت بک لینک خود برسیم؟”

یک استراتژی موفق باید شامل یک بیانیه مختصر از هدف و کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، باشد.

از مثالی که در قسمت قبل استفاده کردم، برای تدوین استراتژی استفاده می کنم:

تولید محتوای جذاب و ساخت لینک در آن بر اساس نیازهایی که کاربران دارند. بعد از آن بهبود و به روز رسانی محتوای به اشتراک گذاری شده در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب مرتبط، و در نهایت تشویق ترافیک ارجاع به بازگشت دوباره به وبسایت.

Tactics & Actions (تاکتیک ها و اقدامات):

در این قسمت باید به این سوال پاسخ بدهید که “چه تاکتیک های ویژه و موثری در استراتژی ارائه شده، و چه طرح عملیاتی برای آن ها در نظر گرفته شده است؟”

بر اساس استراتژی مطرح شده در قسمت قبل، تاکتیک ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شناسایی کمبودهای موجود در محتوای فعلی که منعکس کننده نیازهای مخاطبان است و لینک دادن آن به محتوای دیگر برای برطرف کردن نیازهای آن ها.
  • تصمیم گیری در مورد اینکه چه وبسایت هایی برای ترویج و انتشار محتوا مناسب هستند. سپس شروع به انتشار و ترویج آن کنید.
  • شناسایی افراد تاثیرگذار و بازاریابان با نفوذ در شبکه های اجتماعی جهت به اشتراک گذاری محتوا و برقراری ارتباط و تعامل با آن ها.
  • ایجاد کمپین های بازاریابی برای انتشار و ترویج محتوا که شامل بازاریابی مجدد و تبلیغ در شبکه های اجتماعی می شود. این موارد را باید بعد از فرآیند تولید محتوا انجام دهید.
  • شناسایی و برقراری تعامل با افراد، انجمن ها و دیگر جوامع فعال که به موضوعات محتوای شما علاقه مند هستند.

سپس باید برنامه عملیاتی را تدوین کنید که موارد زیر را پوشش بدهد:

  • چه کسی باید انجام وظایف را بر عهده بگیرد و از چه زمانی باید شروع به کار کند؟
  • انجام وظایف چقدر زمان می برد؟
  • چه مراحلی باید انجام شود؟

اگر ما بخواهیم یک طرح عملیاتی را به عنوان مثال برای تاکتیک شماره یک (شناسایی کمبود ها در محتوای فعلی) انجام دهیم، تاکتیک و برنامه عملیاتی به این شکل می شود:

سه کمبود در یک محتوا را شناسایی کرده است که نشان دهنده نیازهای کاربران می باشند. (در تاریخ هفتم فروردین ۹۶). سپس او به سرپرست بخش تولید محتوا این کمبودها را گزارش می دهد، تا برای هر یک از آن ها محتوایی جهت لینک گذاری تهیه شود. (مهلت ارائه محتوا: برای تیم شماره یک: پانزدهم فروردین، برای تیم شماره دو: بیستم فروردین و برای تیم شماره سه: بیست و سوم فروردین).

براساس یک برنامه عملیاتی تاکتیک ها به صورت خاص بر اساس اقدامات، ضرب العجل ها و منابع مورد نیاز تقسیم خواهند شد. همچنین تیم پروژه به صورت کامل در این طرح دیده شده است و هر کدام می دانند که چه کاری را باید انجام دهند.

Controls (کنترلر ها)

از کنترلرها برای اندازه گیری عملکرد و فرایند استفاده می شود. بدون کنترلرها ارزیابی میزان موفقیت پروژه ایجاد لینک غیر ممکن است.

دوباره به مثالی که از ابتدا مطرح کردم، مراجعه می کنم. از شاخص های عملکردی (کنترلر ها) زیر برای سنجش موفقیت استفاده می کنم.

  • ترافیک ارجاعی (به عنوان مثال معیار برای سال قبل ۱۲۵۰ بازدیدکننده ارجاع بود).
  • بک لینک های جدید از وبسایت های هدف شناسایی شده (مقیاس صفر برای تمام سایت های هدف جدید).
  • تعداد کل بک لینک های فالو شده (معیار برای آخرین ماه ۱۲۳۴ بک لینک فالو شده بود).
  • تعداد کل دامنه های ارجاع دنبال شده (مقیاس از ماه قبل ۳۵۶ دامنه ارجاع دنبال شده بود).

مهمترین معیارهای ایجاد بک لینک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعداد بک لینک هایی که از یک دامنه با اعتبار X گرفته شده است. (به عنوان مثال ۴۰)
  • تعداد بک لینک از دامنه های خاص (به عنوان مثال ۱۰ عدد بک لینک از دامنه های .edu و .gov).
  • تعداد بک لینک ها از دامنه هایی با درجه ارتباطی بیشتر از ۵ با موضوع وبسایت شما. (این ارتباط به صورت ذهنی سنجیده می شود که  براساس ویژگی های یک وبسایت محاسبه می شود. برای آن نمره ای بین ۱ تا ۱۰ در نظر می گیرند.)
  • تعداد لینک های جدید فالو شده
  • درصد نوع بک لینک های خاص (به عنوان مثال ۲۰ درصد بک لینک ها از طریق قرار دادن محتوا در وبسایت ها، شبکه های مجازی و دایرکتوری ها به دست آمده اند.)
  • افزایش ۲۵ درصدی ترافیک ارجاع از طریق ساخت بک لینک