کاوشگران صنعت پارس آرین فرهنگ لغت یا لغت نامه سئو به منظور پیاده سازی سئو | آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت گروه پارس آرین
۰

منظور از فرهنگ لغت یا لغتنامه سئو جهت منظور پیاده سازی سئو

لغت نامه سئو

به منظور پیاده سازی سئو برای یک وب سایت از اصطلاحات گوناگونی استفاده می گردد که اغلب دارای معانی پیچیده ای هستند. در این قسمت سعی گردیده است تا اغلب واژگان مورد استفاده در سئو جمع آوری و به زبان ساده بیان شوند.

A

Automated Submitting

استفاده از یک سری نرم افزارهای مختلف برای معرفی و ثبت اتوماتیک وب سایت شما در موتورهای جستجو .

 

ASP

مخفف  Active Server Pages, . زبان برنامه نویسی متعلق به شرکت مایکروسافت برای ساختن وب سایت های داینامیک .

 

API

مخفف Application Program Interface. . یک API مجموعه ای از روال ها، ابزارها و قوانینی است که برای ساخت نرم افزار ها بکار می رود.

 

Announcing

به معنی Submitting Definition مراجعه شود.

 

announce site to search engines

معرفی یک وب سایت به موتورهای جستجو با اضافه نمودن آدرس آن سایت در یک سایت دیگر.

 

Animated Ad

یک تبلیغ متحرک که غالبا از java applet و یا فایل Gif در ساخت آنها استفاده می گردد.

 

Anchor text

یک لینک متنی (معمولا به همراه خط زیرین) که توسط موتورهای جستجو به عنوان یک معیار مهم مورد استفاده قرار می گیرد . گوگل توجه ویژه ای را به متن های داخل anchor text ها دارد و همچنین به کلمات کلیدی که در این متن ها بکار برده شده است حساس می باشد و این متن های لینک دار در Seo از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای اطلاعات بیشتر به بخش “Google Bombing” مراجعه کنید .

 

Alt tags

محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح می دهد. موتورهای جستجو با خواندن این تگ متوجه می شوند که محتوا از نوع تصویر بوده و آن را از متن متمایز می کنند.

 

Alt Attribute

یک جایگزین متنی برای شرح دادن تصاویر

 

AllTheWeb

یک موتور جستجو است که توسط یاهو خریداری گردیده و مورد استفاده قرار میگیرد .

 

Algorithm

الگوریتم به مجموعه ای از قوانین برنامه نویسی اطلاق می گردد که به موتورهای جستجو فرمان می دهند که چگونه محتوای صفحات وب سایت ها را بررسی نموده و آنان را به کاربران نمایش دهند. برای مثال گوگل از الگوریتم های مختلفی مانند: پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و … جهت رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجوی خود استفاده می کند.

 

AJAX

مخفف  Asynchronous JavaScript And XML
آژاکس به شما اجازه می دهد تا نرم افزارهای تحت وب کاربرپسند تری را طراحی نمایید ، در واقع با استفاده از تکنولوژی آزاکس به جاوا اسکریپت ها این امکان داده می شود که اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت و ارسال نمایند بدون آنکه صفحه دوباره بارگذاری (Reload) شود .

 

Agent Name

این نام crawler و یاspider  است که از یک صفحه در حال بازدید می باشد. Spider یک روبات هوشمند است که از جانب موتور جستجو برای به نمایش در آوردن محتوای یک وب سایت در اینترنت بکار می رود .

 

AdWords

Ad words سیستم تبلیغاتی گوگل است. با این سیستم تبلیغاتی می توانید براحتی و به سرعت تبلیغات کالا، خدمات خود را ایجاد کرده و آنرا به تمامی افرادی که به دنبال آن هستند نمایش دهید. Adwords ابزاری است برای نمایش تبلیغات شما فقط برای افرادی که در جستجوی آن هستند.

زمانی که جستجوکننده یکی از کلمات کلیدی شما را جستجو می کند در صفحات نمایش جستجوی گوگل، تبلیغات گوگلی (Google Adwords) شما متمایز از رقبا نمایش داده می شود. با این روش تبلیغات شما فقط برای کسانی نشان داده می شود که بدنبال محصولات و یا خدمات شما می باشند.
می توانید برای هر گروه از محصولات خود، متنهای تبلیغاتی متنوع و گروهای مختلفی از واژه های کلیدی مرتبط را انتخاب کنید. زمان نمایش، منطقه جغرافیایی نمایش و بودجه روزانه، پرداخت برای هر کلیکی که بر روی آگهی شما می شود و تمامی این فاکتورها قابل تعیین و ویرایش هستند.

 

AdSense

Google AdSense  یکی از بهترین و سریعترین روش ها برای صاحبان وب سایت هایی با هر اندازه می باشد  که تبلیغات مرتبط گوگل را در سایت خودنمایش داده و کسب درآمد نمایند. از آنجاییکه تبلیغات نمایش داده شده از سوی گوگل در وب سایت شما کاملا با موضوع و مطالبی که کاربران در سایت شما بدنبال آن می گردند منطبق است، لذا نمایش این تبلیغات هم سبب درآمد زایی می گردد و هم باعث ارتقاء محتوا و ارزش صفحات شما می شود .

 

Accessibility

فرآیندی است که با انجام آن صفحات وب سایت برای افراد معلول بخصوص نابینایان قابل استفاده می شود . اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که موتورهای جستجو نیز نابینا می باشند یعنی آنان نیز نمی توانند تصاویر و فایل های فلش را ببیند . بنابراین انجام فرآیند فوق می تواند به بهتر یافت شدن یک وب سایت در موتورهای جستجو نیز کمک نماید .

 

Absolute link

“<a href=”http://www.websima.com”>www.websima.com</a>”

لینک بالا مثالی از یک لینک absolute می باشد و نمایانگر پروتکل نقل و انتقال(http) ، نام دامنه و اغلب نام یک فایل است.

 

B

Bulk submission services

یک نرم افزار که وظیفه ثبت اتوماتیک نام دامنه تعداد زیادی از وب سایتها را در موتورهای جستجو بر عهده دارد.

 

Broad Match

یک حالتی از انطباق کلمات کلیدی است و به انطباق نتیجه جستجو و کلمات کلیدی مد نظر شما گفته می شود .
این بدان معنا است که اگر شما بدنبال واژه “کفش ورزشی” در یک موتور جستجو بگردید ممکن است نتایج زیر را بدست آورید :
–    کفش ورزشی
–    لباس ورزشی
–    کفش طبی
در حالت Broad Matchh  نتایج بالا ممکن است دقیقا با واژه مورد جستجوی شما انطباق نداشته باشند .

 

Bridge page

به معنی Doorway Page رجوع شود.

 

Bot

خلاصه Robot . به معنی Spider رجوع شود .

 

Body copy

نسخه متنی یک وب سایت .Body copy به متن های قابل دیدن توسط کاربر گفته می شود که فاقد هرگونه عکس و گرافیک باشد .

 

Blog

اغلب با نام weblog نیز شناخته می شود. بلاگ در واقع یک دفتر خاطرات یا نوشته های شخصی، یک فضای همکاری، یک محیط سیاسی، بازار ارائه آخرین اخبار، مجموعه ای از لینک ها، افکار خصوصی شما و نهایتا یادداشتهایی برای تمام دنیاست. وبلاگ شما میتواند هر یک از این موارد باشد. میلیونها وبلاگ در شکلها و اندازه های مختلف وجود دارد. با وجود تمام مسائلی که مطرح شد هنوز هم نمیتوان قانون و تعریف خاصی برای بلاگ تعریف کرد.

 

Blacklist

لیست سیاه همان لیستی است که موتورهای جستجو و یا کاربران خاصی آنرا تدوین کرده اند تا از به نمایش درآمدن spammer ها در نتیجه جستجو جلوگیری نمایند .

 

Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه همان افزایش ترافیک بازدیدکنندگان یک سایت با روش های غیر قانونی و پیاده سازی سئو بصورت غیر واقعی و فریب دادن موتورهای جستجو می باشد.
روش های زیر جزء روش های غیر قانونی برای افزایش ترافیک سایت می باشند :
–    استفاده از متن و لینک های پنهان
–    استفاده از روشهایی که بصورت مصنوعی تعداد لینک های ورودی به سایت شما را افزایش می دهند. بطور مثال استفاده از سایتهای لینکدونی
–    استفاده بیش از حد از لینک های متقابل میان دو سایت بمنظور ساختن تعداد بک لینک های زیاد (تبادل لینک دو طرفه)
–    نمایش دو محتوای مختلف به موتورهای جستجو و کاربران عادی سایت
–    استفاده از صفحات پرش، صفحات درگاهی و یا صفحاتی که محتوای آنها تعداد زیادی لینک است که ارزش محتوایی چندانی ندارند
–    راه اندازی یک  وب سایت دیگر با محتوای یکسان با سایت قبلی (کپی)
–    استفاده از نرم افزارهای تولید کننده اتوماتیک  محتوای سایت که برای کاربر مفید نباشند
–    لینک دادن بیش از حد به وب سایت هایی که در امور spammingg فعالیت می نمایند

 

Bidding

Bidding (پیشنهاد یا مزایده) به معنی مشخص نمودن یک قیمت برای نمایش تبلیغ شما در موتورهای جستجو است . بدین معنی که شما یک قیمتی را برای به نمایش درآمدن تبلیغ خود به موتور جستجوگر اعلام می کنید و این هزینه را در صورتی خواهید پرداخت که بر روی آگهی شما کلیک شود ، بنابراین با هر بار کلیک بر روی آگهی شما مبلغ مشخص گردیده از حساب شما کسر خواهد شد . حال چنانچه در حوزه کلمات کلیدی که انتخاب نموده اید رقبای دیگری نیز آگهی سفارش داده باشند ابتدا آگهی کسانی نمایش داده خواهد شد که قیمت Bidding بالاتری را انتخاب نموده اند . حداقل مبلغ Bidding  ۵ سنت به ازاء هر بار کلیک شدن می باشد .

 

Bid management tool

نرم افزاری است که برای مدیریت قیمت پیشنهادی هربار کلیک شدن بر روی تبلیغ در موتورهای جستجو بکار می رود.

 

Beyond The Banner

هر نوع تبلیغی که بصورت بنر نباشد و مثلا بصورت pop up باز شود .

 

Beacon

یک خط کد برنامه نویسی می باشد که در داخل یک تبلیغ و یا گوشه ای صفحه وب قرار داده می شود تا فعالیت های کاربران از قبیل عضویت و عملیات خربد را زیر نظر داشته باشد . این فایل معمولا غیر قابل دیدن است چرا که اندازه آن معمولا ۱ * ۱ پیکسل بوده و فاقد رنگ است .

 

Banner Ad

یک تصویر گرافیکی است که غالبا بصورت فایل GIF ویا JPEG می باشد که می تواند در هر نقطه ای از صفحه وب سایت قرار گیرد . اندازه استاندارد یک بنر تبلیغاتی ۶۰ * ۴۶۸ پیکسل می باشد . و اندازه متداول آن ۱۲۵ * ۱۲۵ پیکسل می باشد .

 

Banned

هنگامی که یک موتور جستجو از نمایان شدن وب سایت شما در صفحه نتیجه جستجوی خود جلوگیری می کند .

 

Bait and Switch

تغییر دادن محتوای صفحه بعد از آن که در موتور جستجو یا فهرست ثبت شد. مثلاً معرفی سایت یک آژانس املاک مسافرتی به گروه املاک دایرکتوری DMOZ و سپس تغییر دادن محتوای آن به “فروش مواد خوراکی” بعد از آن که سایت برای نمایش در گروه املاک مورد تأیید قرار گرفت.

 

Back links

لینکی که به صفحه‎ای از سایت داده شود، لینک ورودی به آن صفحه گفته می شود. اگر سایت A به سایت B لینک دهد، لینک از سایت A یک “بک لینک” برای سایت BB است. تعداد بک لینک های یک سایت از سایت ها دیگر عامل مهمی در بهبود رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل محسوب می شود. در سال های اخیر گوگل ارزش بیشتری به کیفیت بک لینک ها قائل شده و از صاحبان سایت می خواهد تا بیشتر بک لینک هایی از سایت های معتبر و مرتبط با موضوع سایت خود دریافت کنند.

 

C

CTR – Click Through Rate

درصدی از کاربران که تبلیغی را می‎بینند و بر روی آن کلیک می‎کنند. درصدی از کاربران که لینک سایت را در نتایج جستجو می‎بینند و با کلیک کردن بر آن به سایت مراجعه می‎کنند. تحقیقات نشان داده است که نسبت افرادی که بر روی لیست نتایج جستجو حاصل از موتورهای جستجو کلیک می کنند ۶ برابر کلیک بر روی تبلیغات بنری است. در سال های اخیر نرخ کلیک صفحات یک سایت از دیدگاه گوگل به فاکتور مهمی برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو تبدیل شده است. برای مطالعه بیشتر در این خصوص مقاله ۵ نکته در سئو توضیحات متا را بخوانید.

Crawler

به معنی Spider رجوع شود .

Cost Per Thousand -CPM

هزینه پرداختی برای هزار بار نمایش آگهی در یک موتور جستجو.

Cost Per Sale -CPS

هزینه فروش از یک تبلیغ انجام یافته در موتور جستجو را CPS می گویند. بطور مثال چناچه یک مشتری بر روی یک تبلیغ کلیک نماید و نتیجه این کلیک نمودن، خرید کالا و خدمات باشد، هزینه انجام این فرآیند را CPS می گویند.

Cost Per Order -CPO

هزینه سفارش گیری از یک تبلیغ انجام یافته در موتور جستجو را CPO می گویند . بطور مثال چناچه یک مشتری بر روی یک تبلیغ کلیک نماید و نتیجه این کلیک نمودن ، سفارش کالا و خدمات باشد، هزینه انجام این فرآیند را CPO می گویند.

 

Cost Per Lead -CPL

هزینه ایجاد یک مشتری بالقوه. بطور مثال چناچه یک مشتری بر روی یک تبلیغ کلیک نماید و نتیجه این کلیک نمودن، پر کردن یک فرم استعلام قیمت باشد ، هزینه انجام این فرآیند را CPL می گویند .

 

Cost Per Click -CPC

هزینه پرداخت شده برای هر کلیک. به عبارت دیگر برای این که یک بار بر روی لینکی کلیک شود، چه هزینه‎ای باید پرداخت شود .

 

Cost Per Action -CPA

هزینه های پرداخت شده برای انجام یک عمل در یک سایت ، همانند هزینه تمام شده برای ارسال یک خبرنامه، هزینه ثبت نام در سایت ، دانلود یک نرم افزار آزمایشی و …

Conversion rate

درصد موفقیت در تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتری و یا موفقیت در نزدیک نمودن آنان به عملیات خرید .(همانند درصد موفقیت در گرفتن مشخصات فردی همانند نام ، نام خانوادگی و ایمیل آنان). بنابراین اگر از ۱۰۰ بیننده ای که به سایت مراجعه می کنند تنها یک خرید انجام شود و یا فقط یک فرم تماس پر شود، نرخ تبدیل ۱% است.

 

Conversion

عملیات تبدیل کاربران عادی سایت به مشتری و یا حداقل نزدیک نمودن آنان به فرآیند خرید . (همانند ترغیب آنان به ثبت نام در حبرنامه و…).

 

Cloaking

نمایش دو محتوای مختلف به موتور جستجو و کاربر عادی سایت. در این پروسه ابتدا IP بازدید کننده صفحه مشخص می‎شود. اگر درخواست کننده موتور جستجو باشد محتوای خاص آن موتور جستجو به وی نمایش داده می‎شود و اگر درخواست کننده کاربر باشد، صفحه اصلی به وی نشان داده می‎شود. این تکنیک جز تکنیکهای سئو کلاه سیاه محسوب می شود.

 

Clickthrough

عملیات کلیک نمودن بر روی یک تبلیغ و رفتن به یک وب سایت دیگر.

 

D

Dynamic URL

آدرس یک صفحه داینامیک. صفحات داینامیک معمولاً دارای کاراکترهایی مانند ?, &, =, %, +, cgi هستند.

 

Doorway page

صفحاتی که مخصوصاً برای کسب رتبه بالا طراحی می‎شوند و نه برای کمک به کاربران. این صفحات متناسب با هر موتور جستجو ساخته می‎شوند. معمولاً در پروسه Cloaking از آن‏ها استفاده ‌شود. در ساخت این صفحات تلاش می‌شود تا وزن‎ها برای همه پارامترها در بهترین حالت باشد و از همه پارامترها استفاده می‎شود. این تکنیک نیز جز سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود.

 

Domain name

نامی اختصاصی که سایتی را مشخص می‎کند مانند organet.ir.

 

Directory enhancement

پروسه نوشتن عنوان و توضیح مناسب برای یک سایت و انتخاب مناسب‎ترین گروه فهرست برای معرفی سایت به آن.

Directory

وب دایرکتوری سایتی است که سایت‎های دیگر را در گروه‎های خود دسته‎بندی می‎کند و نمایش می‎دهد.

Destination page

صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی در نتایج جستجو به آن می‎رود.

 

Deep linking

لینک دادن به صفحه‎ای که دو سطح و یا بیش‏تر از صفحه اول سایت پایین تر است.

E

Entry page

اولین صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی از طریق آن وارد سایتی می‎شود.

 

F

Full-text index

بایگانی کردن همه کلمات موجود در یک صفحه بدون حذف کلمات رایجی مانند با، به، از…

 

Frame

تکنیکی در HTML است که صفحه نمایش را به چندین بخش تقسیم می‎کند.

 

Filter words

کلمات عمومی و رایج. مواردی مانند a, and, or, for, is, but و به فارسی از، به، با، بر، در…

 

FFA, free for all

رایگان برای همه. سایت‎هایی که هر کس می‎تواند لینک خود را در آن قرار دهد. صفحاتی که حاوی لینک‌هایی غیرمرتبط هستند.

 

False drop

نمایش صفحه‎ای در نتایج جستجو که ارتباطی به عبارت جستجو شده ندارد.

 

Fake copy listing

صفحه‎ای که رتبه بالا دارد اما محتوای آن از صفحه‎ای در سایتی دیگر دزدیده شده است.

 

G

Gibberish

محتوایی که نظم و ترتیب منطقی ندارد و برای کاربر قابل فهم نیست. در این متن‎ها تلاش می‎شود که فقط کلمات خاصی تکرار شود و اصلاً معنادار بودن جملات و کل متن مورد توجه قرار نمی‎گیرد.