کاوشگران صنعت پارس آرین پیش‌بینی‌های هیجان‌انگیز ری کرزویل برای آینده انسان | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

پیش‌بینی‌های هیجان‌انگیز ری کرزویل برای آینده انسان

ری کرزویل نویسنده، مخترع، دانشمند علوم کامپیوتری، آینده‌نگر و مدیر مهندسی غول تکنولوژی گوگل تاکنون پیش‌بینی‌های زیادی کرده است که برخی از آن‌ها به واقعیت بدل شده‌اند؛ از جمله فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رشد اینترنت و پیروزی کامپیوتر بر انسان در بازی شطرنج.

ری کرزویل در تازه‌ترین اظهار نظرش گفته است که تکینگی تا سال ۲۰۴۵ اتفاق می‌افتد. تکینگی تکنولوژی، عصری است که در آن با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، ماشین‌ها از انسان‌ها پیشی می‌گیرند. او گفته است که ۱۶ سال قبل از این تاریخ، هوش مصنوعی به هوشمندی انسان‌ها خواهد رسید. ری کرزویل می‌گوید:

سال ۲۰۲۹، تاریخ دقیقی است که هوش مصنوعی تست تورینگ را پشت سر می‌گذارد و بنابراین به سطح هوش انسان دست پیدا می‌کند.
تست تورینگ در سال ۱۹۵۰ توسط آلن تورینگ طراحی شده است. به باور تورینگ، اگر انسانی قادر به تشخیص تفاوت بین انسان واقعی و هوش مصنوعی نباشد، هوش مصنوعی با موفقیت تست تورینگ را پشت سر گذاشته است. نظرات کرزویل تنها به تکینگی محدود نمی‌شود. او همچنین پیش‌بینی کرده است که نانو ربات‌ها و رابطه‌ای بین مغز انسان و کامپیوتر (همچون پروژه نورولینک ایلان ماسک و شرکت کرنل با سرمایه‌گذاری برایان جانسون) روی زندگی ما تأثیر می‌گذارند و آینده‌ای کاملا جدید برای ما رقم خواهند زد.

این روند با جهش‌های خیره‌کننده‌ای در تکنولوژی واقعیت مجازی شروع می‌شود. او پیش‌بینی می‌کند که واقعیت مجازی به‌قدری پیشرفت می‌کند که محل کار فیزیکی دیگر تبدیل به واقعیتی مربوط به گذشته می‌شود. طی چند دهه آینده، رفت‌وآمدهای ما تنها می‌تواند با یک هدست انجام بگیرد.

این روند می‌تواند پیامدهای جالب‌ توجهی داشته باشد. انسان‌های آینده با عدم نیاز به زندگی در نزدیکی محل کار، سطح بی‌سابقه‌ای از زندگی شهری را تجربه خواهند کرد. همچنین دیگر نیازی نیست برای کار در شهرهای بزرگ و نواحی خاصی زندگی کنند. این تمرکززدایی می‌تواند شانس حملات تروریستی را هم کاهش دهد. تکنولوژی بلاکچین هم به تمرکززدایی ادامه می‌دهد.

به گفته کرزویل، تکنولوژی نه‌تنها موجب بازنگری ما در مورد محل کار مدرن می‌شود، بلکه به ما امکان جایگزینی ساختار زیستی خود با سخت‌افزارهای پیشرفته می‌دهد. او پیش‌بینی کرده است که در اوایل دهه ۲۰۳۰، ما قادر به کپی کردن ذهن انسان روی یک ابزار الکترونیکی خواهیم بود. این بدین معنا است که مفهوم انسان هم به‌کلی دگرگون می‌شود و ما تنها محدود به بدن خود نخواهیم بود. بلکه انسان‌های آینده شاید تنها تراشه‌هایی باشند که مغزشان روی آن اسکن شده است.

این پیشرفت‌ها پیامدهای بیشتری هم خواهند داشت، انسان‌ها دیگر نخواهند مُرد. از آنجایی که بدن ما دیگر به یک ساختار زیست‌شناسی شکننده متکی نخواهد بود، انسان در آینده قابلیت زندگی ابدی خواهد داشت. البته همه‌ی پیش‌بینی‌های کرزویل این‌چنین آینده‌نگرانه و دیوانه‌وار نیستند؛ بلکه برخی از این پیش‌بینی‌ها به احتمال زیاد همین حالا هم به واقعیت نزدیک هستند.

به‌عنوان مثال پیش‌بینی او در مورد حضور وای‌فای در همه‌جا، تقریبا دارد به واقعیت بدل می‌شود. به‌خصوص با طرح ایلان ماسک که می‌خواهد از فضا، اینترنت را در همه جای جهان گسترش دهد. کرزویل امیدوار است که خیلی از بیماری‌هایی که هم‌اکنون انسان‌ها را از پای درمی‌آورند، تا دهه ۲۰۲۰ ریشه‌کن شوند و شاهد دستاوردهای پزشکی بیشتری باشیم.

آینده‌ای که کرزویل پیش‌بینی کرده، هم‌زمان هیجان‌انگیز و دلهره‌آور است. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا چنین آینده‌ای برای انسان‌ها رقم می‌خورد یا خیر؟

نظر شما چیست؟ آیا هوش مصنوعی قابلیت شکست ما انسان‌ها را خواهد داشت؟ آیا تکینگی فرصتی برای ارتقاء ما انسان‌ها است یا باید شاهد ظهور شیاطین هوش مصنوعی (به تعبیر ایلان ماسک) باشیم؟ و در نهایت آیا تکنولوژی آینده به‌گونه‌ای ما را تغییر خواهد داد که به‌کلی در مفهوم انسان بازنگری کنیم؟