کاوشگران صنعت پارس آرین کارت گرافیک بعدی شما کدام است:NVIDIA یا AMD؟ | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

کارت گرافیک بعدی شما کدام است:NVIDIA یا AMD؟

nvidia-vs-amd--which-should-be-your-next-graphics-cardاگر شما یکی از علاقه مندان بازی باشید حتما چیزهایی در مورد کیفیت کارت‌های گرافیکی می‌دانید. بهترین کارت‌های گرافیک قادر هستند تا بهترین و بالاترین کیفیت تصویر را به کاربر ارائه دهند. به همین ترتیب کارت‌‌هایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند به حد غیرقابل تصوری می‌توانند کیفیت عکس را خراب کنند. پس خوب است وقتی بحث کارت‌های گرافیک به میان می‌آید برخی از محصولات بازار را با هم مقایسه کنیم. در این مطلب می خواهیم کارت های گرافیک Nvidia و AMD را از لحاظ ویژگی های مختلف با هم مقایسه کنیم:


قیمت

قيمت كارت‌هاي گرافيك بستگي مستقيم به كارايي و كيفيت آنها دارد. پيش از خريد حتما درباره مشخصات و محدوديت‌هاي فني و قابليت‌هاي چند نوع از بهترين‌هاي آنها را كه متناسب با بودجه شماست به دقت مطالعه كرده و آنها را با يكديگر مقايسه و در نهايت از بين آنها بهترينشان را مطابق مشخصات مادربورد‌تان و بازي‌هايي كه قصد اجراي شان را داريد انتخاب كنيد.

تصور غلط رایج این است که AMD سخت افزارهای گرافیکی ارزان می سازد و Nvidia آنها را گرانتر می سازد، با این حال، لزوما این چنین نیست. در حالی که ممکن است هزینه کارت گرافیک Nvidia GeForce980Ti  بالاتر از 600 دلار باشد، نزدیکترین معادل AMD آن، Fury X R9، در حدود همین قیمت و گاهی اوقات گران تر است. و این بدون ذکر کارایی محض 980Ti در هر معیار است.

با همه اینها می توان گفت هر دو کارت های Nvidia و AMD از لحاظ قیمت در سطح مشابهی قرار دارند.

 عملکرد

از لحاظ اسب بخار، با این حال Nvidia به طور مداوم در سطح بالاتری قرار دارد. آخرین کارت های AMD، مانند Fury X، دارای سرعت حافظه موثر هستند که هفت برابر آهسته تر از سریع ترین کارت گرافیک های Titan X از Nvidia می باشد.

نکته گفته شده در بالا، بدون در نظر گرفتن آخرین کارت های Nvidia، یعنی GTX 1080 می باشد. با R9 Fury X با قیمت 600 دلار، می توانید قدرت دو GTX 980 یا یک Titan X را بگیرید. این بدین معنی است که برای قیمت های مشابه مانند R9 Furyمی توانید قدرت حدود دو برابر کارت گرافیک Nvidia دریافت کنید.

خوشبختانه، AMD هم در این زمینه عقب نمانده است. در حالی که GTX 1080نشان دهنده آخرین معماری پاسکال Nvidia می باشد، ارائه نسل بعدی AMD از طریق خط Polaris به زودی صورت خواهد گرفت.

نرم افزار و ویژگی ها

این دو کارت گرافیک هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث می شود از هم  متمایز شوند. برای مثال کارت GTX 690 دارای دو GPU می باشد، تعداد واحدهای Shading بیشتری دارد و در گیم ها عملکرد بهتری نشان می دهد، در مقابل کارت GTX Titan دو گیگابایت حافظه گرافیکی بیشتر دارند، و مصرف آنها کمتر می باشد، و در برخی تست ها امتیاز بالاتری گرفته اند.

نرم افزار و ویژگی های منحصر به فرد یکی دیگر از مزایای Nvidia است، اما این لزوما یک واقعیت نیست. Nvidia دارای تعداد انگشت شماری از فن آوری های منحصر بفرد به نام PhysX خود است. البته در حال حاضر، هر دوی این کارت گرافیک ها دارای فن آوری های فیزیکی خاص خود هستند و AMD هم از این قافله عقب نمانده است.

به طور مشابه، در نمایش AMD کلاسیک، شما یک گزینه برای نصب طراحی شخص ثالث AMD Gaming Evolved دارید که توسط Raptr توسعه داده شده است.

درایورها

برای کاربران پیشرفته، پشتیبانی درایور در Nvidia بسیار بهتر است و قبلا این امکان وجود داشت که به طور مستقیم از سایت کمپانی آن را دانلود کرد. در مقابل کاربران AMD گزینه ای برای دانلود مستقیم یا معادل این درایورها ندارند. برنده اینجا بستگی به میزان کنترل شما دارد.

ترک تخفیف های انحصاری

در سال گذشته، AMD با یک شگفتی ناخوشایند از خواب بیدار شد،The Witcher 3:Wild Hunt، به جای کارت های گرافیکی  TressFX انحصارا از کارت های Nvidia Hairworks بهره می برد.

در واقع، شما به احتمال زیاد می توانید ده ها نمونه بازی آنلاین پیدا کنید که در یک برند گرافیکی بهتر از بقیه اجرا می شوند، و هر چند هیچ کمپانی نمی تواند بگوید به این صورت است، اما چیزی مشکوک در مورد علاقه توسعه دهنده یک نام تجاری سخت افزار بیش از دیگری وجود دارد. البته این برای صنعت به عنوان یک کل، به خصوص در فضای کامپیوترهای شخصی، ویرانگر است.

کدام یک بهتر است؟
در واقع نمی توانیم بگوییم کدام یک بهتر است، هر دوی این کمپانی ها عالی هستند. با این حال هر دوی اینها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

مطمئنا، هردوی آنها دارای فن آوری منحصربفرد خود هستند، اما اساسا مشابه هستند. قیمت آنها تقریبا مشابه است و در برخی ظرفیت ها، هر دوی آنها از پشتیبانی نرم افزار خوبی برخوردار هستند. متاسفانه، به نظر می رسد هر دوی اینها مشارکت منحصربفردی با سازندگان بازی ها دارند و مشخص نیست کدام یک از آنها بهتر هستند.