کاوشگران صنعت پارس آرین کدام سیستم عامل برای بازی های کامپیوتری خوب است؟ ویندوز یا لینوکس | دانلود پروژه رایگان و تازه های تکنولوژی و کامپیوتر
۰

کدام سیستم عامل برای بازی های کامپیوتری خوب است؟ ویندوز یا لینوکس

linux-vs-windows-which-os-is-better-for-pc-gamingبازی های کامپیوتری جزو رایج ترین نرم افزارهایی هستند که یک کاربر کامپیوتر می خواهد روی کامپیوترش اجرا کند. بازی های مدرن توانایی استفاده از رشته های پردازنده چندگانه و فشار آوردن بر عملکرد کارت های ویدئوی پیشرفته را دارند. زیباترین بازی ها قادرند با وضوح تصاویر بالا و تنظیمات دقیق، کامپیوترهای قدرتمند را به زانو در آورند .

ما با گزینه های بی شماری برای بازی های خود روبرو هسیتم. به لطف ابتکار بخشی از ماشین Valve’s Steam Machine، ویندوز هنوز هم پادشاه مسلم بازی های کامپیوتری است.

Valve’s Steam محبوب ترین انتخاب برای بازار بازی های کامپیوتری دیجیتال است. در سال 2013، Gabe Newell بنیانگذار این شرکت ادعا کرد که لینوکس و اپن سورس آینده بازی های کامپیوتری هستند. اما این به حقیقت نپیوست.

زیرا از سپتامبر 2015، تنها 1500 بازی Steam با طیف های وسیع توزیع های لینوکس سازگار بودند. در همین حال، تعداد 6464 بازی بر روی ویندوز در دسترس قرار گرفته اند، که تقریبا چهار برابر بازی های موجود در لینوکس است. البته این عدد شامل بازی های منحصر بفرد در پلت فرم جهانی ویندوز نمی شود.

بسیاری از بازی های Steam مانند Dark Souls III، Grand Theft Auto V و Rocket League هنوز بر روی لینوکس در دسترس نیستند و ممکن است هرگز نباشند.

Newell  همچنین خاطرنشان کرد که در سال 2012، Valve می خواست 2500 بازی روی Steam را برای لینوکس در دسترس بسازد. حتی پس از راه اندازی هسته لینوکس به طور خاص برای بازی ها، این شرکت بعد از چهار سال هنوز هم موفق به ارائه وعده های خود نشده است.

SteamOS: اجرا کننده بازی های لینوکس

قدرت پردازش بدون شکی برای استفاده از لینوکس وجود دارد. برخلاف ویندوز مایکروسافت و Mac OS X اپل، سیستم عامل منبع بازی در برخی از توزیع ها وجود دارد، که هر کدام از آنها دارای مجموعه ای منحصربفرد از مزایا هستند.

در میان این توزیع ها SteamOS وجود دارد، یک گزاره که به ظاهر بازی های کامپیوتری را به به سیستم عامل می آورد. و بسیار بهتر از پورت اوبونتو است. اما Steam’s Big Picture Mode شاید یک فرصت دیگر در بازی های عادی کامپیوتری در مرکز سرگرمی خانواده ها باشد.

اما، افسوس، هیچ چیز جدیدی برای دیدن وجود ندارد. حقیقت این است که SteamOS تنها در عملکرد محدود نشده است. و برخی از سازندگان سخت افزاری، ماشین های Steam مخصوص به خود را منتشر نکرده اند. دلیل این کار مسائل مربوط به عملکرد است که در سیستم عامل های سفارشی Valve دارند.

SteamOS همچنین از برخی توابع معمول که از سیستم عامل انتظار داریم، پشتیبانی نمی کند. اما این مسائل در ویندوز زیاد وجود ندارد و ویندوز در این زمینه بهتر عمل کرده است.

لینوکس خارج از کنترل است

در حالی که لینوکس دارای ویژگی های منحصربفرد خود است، اما سفارشی سازی پیشرفته و قیمت تنها فاکتورهایی نیستند که کاربران برای انجام بازی های ویدئوییدر نظر می گیرند. مهم ترین فاکتور در اینجا ورودی کنترل است.

در ویندوز، کاربران با مجموعه ای از انتخاب ها مواجه هستند و این انتخاب ها و گزینه ها دقیقا همان چیزی است که گیمرهای کامپیوتری دوست دارند. برای  مثال می توانید یک صفحه کلید مکانیکی با سوئیچ های Cherry MX Red یا Cherry MX Brown دریافت کنید؛ به صورت سیمی یا بیسیم آن را دریافت کنید، و یا  بین کنترولرهای PS4 و Xbox One انتخاب کنید.

هرچند لینوکس از بسیاری از این گزینه ها پشتیبانی نمیکند. البته می توانید یک راه حل پیچیده برای استفاده از کنترولرXbox Oneبا کامپیوترهای مجهز به اوبونتو پیدا کنید.
بدیهی است، ویندوز در این زمینه بهتر عملکرد کرده است و سهم بازار آن در مارس 2016 نزدیک به 96 درصد است. و در واقع با بستر نرم افزاری ویندوز جهانی به دنبال انحصار در بازار بازی های کامپیوتری است.

برنده رقابت

اگرچه مایکروسافت در سال های اخیر توجه کمتری به گیمرهای کامپیوتری داشته است، هیچ شکی وجود ندارد که Xbox فعلی این کمپانی را به ریشه های خود بازخواهد گرداند، این کار می تواند با یکپارچه سازی ویژگی ها از Xbox One به ویندوز 10 صورت بگیرد. در مقابل تلاش Valve در لینوکس بهترین مکان برای کتابخانه Steam نیست.

یک برنده در اینجا وجود دارد که قطعا ویندوز خواهد بود، مگر اینکه لینوکس اختلاف عملکرد، عدم وجود پشتیبانی از گزینه های کنترل و کتابخانه بازی ضعیف را اصلاح کند وگرنه ویندوز فعلا در سرجای خود باقی خواهد ماند.